CO2 atmosfèric, escalfament global i efectes sobre la biosfera

Desenvolupament del cas

Al començament de la primera sessió es presenta el cas d’estudi i la problemàtica en què aquest s’emmarca. En aquest cas el canvi climàtic i els seus possibles efectes sobre els sistemes naturals. Igualment, s’entrega el material als alumnes. El cas comença amb una breu presentació (veure co2_presentacio.ppt) per part del professor. Aquesta presentació en format ppt inclou una breu introducció i contextualització del cas, descriu els objectius i presenta un conjunt de preguntes concretes a respondre que han de guiar el desenvolupament de l’estudi. El alumnes disposaran d’un fitxer amb les dades de concentracions de CO2 a l’atmosfera mesurades a l’observatori Mauna Loa des de 1958 (veure co2_dades.xlw), i (http://cdiac.esd.ornl.gov/trends/trends.htm). Aquestes dades són la base a partir de la qual es desenvolupa el cas. Tots els grups disposen inicialment de la mateixa informació. A més es pot completar la informació amb 3 articles de consulta (CO2_bibliografia1.pdf, CO2_bibliografia2.pdf i CO2_bibliografia3.pdf) i consultant les webs: http://www.iecat.net/canviclimatic/ i http://www.ipcc.ch/.

Un cop formats els grups aquests treballen independentment, mentre el professor va passant de grup en grup per resoldre possibles dubtes o, en cas que sigui necessari, orientar les discussions cap als objectius proposats. De tant en tant es para la classe per posar idees o resultats en comú.

Les sessions estan separades en el temps, de manera que els grups poden, en cas que sigui necessari, reunir-se fora de classe o realitzar consultes per Internet, a la biblioteca, etc. No obstant, el cas està pensat per ser resolt, fonamentalment, a classe. S’ha vist que la disponibilitat d’ordinadors portàtils no és un obstacle en aquest sentit, ja que la ratio de portàtils per alumne és ja superior a 1:5.

Els alumnes disposen d’una setmana addicional després de la darrera sessió per entregar un breu informe (de com a màxim 1000 paraules) responent breument a les qüestions plantejades a la primera sessió.